tilbud Klik her!3 måneders gratis hosting! Brug koden: WGTRBE ved oprettelse af Unoeuro hjemmeside hosting.

Nem Søgemaskineoptimering For Begyndere – 7 Gode SEO Tips

Gæsteartikel skrevet af Simon Jensen fra http://medier-co.dk/

7  Letforståelige SEO tips til begyndere

Kender du til begrebet søgemaskineoptimering? Det er et vigtigt område, hvis du ønsker mere trafik til din hjemmeside, via gode placeringer i søgeresultaterne. Det er et dansk ord for search engine optimization (SEO). Mange begyndere har svært ved at blive kloge på SEO og det bliver ikke nemmere af, at Google hele tiden kommer med opdateringer og ændrer deres algoritmer.

Det er disse algoritmer, der indvirker på hvilke hjemmesider der bliver vist øverst i søgeresultaterne. Formålet med denne artikel er derfor at give Lavdinegenhjemmeside.dk’s brugere et bedre indblik i SEO, via 7 gode SEO tips. Artiklen omhandler søgemaskineoptimering for begyndere og beskriver vigtige områder, på en letforståelig måde.

1. Lav en Søgeordsanalyse

Mange begyndere laver den fejl, at de fokuserer på søgeord, som er relativ usøgte. Det er en god taktik, hvis du ønsker gode placeringer, men ikke hvis du går op i besøgstal. Det første du bør gøre er derfor at benytte Googles søgeordsværktøj. Indtast relevante søgefraser og vurder hvor mange månedlige søgninger de har.

Det giver dig et godt indblik og et udgangspunkt, hvorfra du kan udvælge de søgeord du vælger at optimere på.
Klik her for at prøve søgeordsværktøjet

2. Lav Unikke og Beskrivende Sidetitler

Det er vigtigt at du får lavet gode og beskrivende sidetitler. De skal gerne indeholde de søgeord, du vil rangerer på i søgeresultaterne. Samtidig skal den være unik, hvilket betyder at dine andre sider, ikke må have samme titel. “Den gode sidetitel er unik, beskrivende og indeholder de vigtigste søgeord.”
Titel må maksimalt være på 67 tegn inkl. mellemrum og specialtegn. Laver du den længere, risikerer du at Google “skærer den fra”, i søgeresultaterne.

Du kan se sidens titel flere steder.

På sidens fane:

Sidetitel-SEO
Sådan ser din sidetitel ud i browserens fane.

 

 

 

 

 

 

I hjemmesidens kildekode:

Sidetitel kildekolde - SEO
Her kan du se hvordan din sides kilde ser ud og hvor din titel befinder sig.

 

 

 

 

 

 

I koden vil titlen stå imellem <title> og </title>. Det er her du kan finde den i kodningsdelen.

3. Meta description

Er du ikke helt klar over hvad meta description (beskrivelse) betyder, så er det en kort beskrivelse af sidens indhold. Den må maksimalt være på 156 tegn, inkl. mellemrum og specialtegn. Følgende illustration viser hvordan din sides titel og meta description fremkommer i søgeresultaterne.

Meta beskrivelse søgemskineresultat
Sådan ser din meta beskrivelse ud i søgemaskinerne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Titel ser du øverst og meta description er markeret med gul. (Billedtekst)
Din meta description har ikke en indflydelse for dine placeringer, men en væsentlige indflydelse på, hvor mange der klikker på DIN side i søgeresultaterne. Sidetitler og meta description går begge under fælles betegnelsen metadata.

4. Lav Kvalitetsindhold

Det er mest SEO folk der de seneste år, har haft for meget fokus på søgemaskinerne frem for målgruppen; de besøgende som er med til at skabe sidens succes. Det har Google lavet opdateringer for at modarbejde og derfor er kvalitetsindhold vigtigere end før.
Sørg derfor for at din hjemmeside ikke har stavefejl, et flydende sprog og en naturlig brug af de keywords, du optimerer på. Den gode webtekst, er en der fanger BÅDE besøgende og søgemaskinerne på samme tid.

5. Benyt H-tags

Der findes alt fra H1 – H6 tags, som du bør benytte på din hjemmeside. Dels giver det siden SEO værdi og samtidig får det siden til at fremstå mere overskuelig.
H-tags benyttes i forbindelse med sidens overskrifter, men alt for mange har overskrifter på siden, uden det er H-tags. Inkluder relevante søgeord i disse overskrifter. Du kan tjekke om dine overskrifter er H-tags i kildekoden, som fx. vil hedde <H1> Søgemaskineoptimering for begyndere </H1>.

6. Interne Links

Det er en god idé at du linker internt på din hjemmeside. Det er meget normalt, at en hjemmeside har flere sider om samme emne. Er det relevant, så lav links internt på hjemmesiden for at skabe en bedre navigation og ikke mindst for at give SEO værdi til dine vigtigste sider.

7. Brug Sociale Medier til at Linke

De sociale medier betyder mere og mere inden for linkbuilding og søgemaskineoptimering generelt. Så har du profiler på Facebook, Twitter, Linkedin eller Google plus, bør du benytte disse til at linke mod din side. Har du en helt ny hjemmeside, kan det ligeledes gøre at den bliver indekseret hurtigere. Links fra andre hjemmesider om samme indhold, kan ligeledes være med til at gavne din sides placeringer.

Du kan ligeledes læse om søgemaskineoptimering for begyndere her, hvor der er meget godt indhold om SEO. Nogle aspekter inden for SEO er komplicerede, men har du selv mod på at gøre en indsats, kan du komme en god del af vejen.

Værktøjer til optimeringen
Vi har nu været igennem en række optimeringsområder du kan kaste dig over, men mangler at runde de hjælpemidler du kan benytte, for at tjekke din hjemmeside. I Internet Explorer kan du via “Vis” og “Kilde” få sidens kodningsdel frem og her kan du tjekke om din side har en ordentlig titel, benytter h-tags mv.

Firefox er dog den bedste browser at benytte, når du skal arbejde med SEO. Du bør installere programmet Firebug, som er et værktøj til Firefox:

Hvordan du rent praktisk ændrer metadata, indhold og h-tags på din hjemmeside, afhænger af systemet. Det er umuligt at beskrive overordnet, men du kan helt sikkert se det via andre blogindlæg.

VN:F [1.9.22_1171]
Hvad synes du om denne artikel?
Rating: 7.3/10 (6 votes cast)
Nem Søgemaskineoptimering For Begyndere - 7 Gode SEO Tips, 7.3 out of 10 based on 6 ratings
7 Comments
    • Nick Martin
    • Nick Martin
    • Nick Martin

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *